Generátorok, önindítók javítása

Generátor

A váltóáramú generátor félvezetős egyenirányítással van ellátva, s a villamos berendezések, valamint az akkumulátor egyenárammal való táplálására szolgál.Ezek mindkét váltóáramú generátor típusnál azonosak. A karbantartásnál és az üzemeltetésnél a következőkre ügyeljünk:a) a csatlakoztatások pólusváltoztatása a berendezéseknél, vagy az akkumulátornál tönkreteszi a váltóáramú generátor félvezetőit;b) a csak egy pillanatig tartó rövidzárlat (pl. nem megfelelő működés ellenőrzés) a váltóáramú generátor kapcsoknál vagy a szabályozó reléknél, ugyancsak a félvezetők megsemmisülési veszélyét jelenti c) amikor a töltési áramkörben alkatrészt cserélünk, az akkumulátort csatoljuk le. Ily módon kiküszöböljük a véletlen rövidzárlatveszélyt a váltóáramú generátor kapcsainál, vagy a szabályozó relénél d) az akkumulátort járó motornál lekapcsolni nem szabad e) a váltóáramú generátort ne hajtsuk meg üresjáratban, vagyis a "+B" kapocsra csatlakozó vezetékkel és a rákapcsolt "M" kapoccsal. Ezáltal a magasabb fordulatszámnál, a váltóáramú generátornál rendkívül nagy feszültség jönne létre, s ez által a félvezetők tönkremennek. f) villamos ívhegesztésnél valamennyi vezetéket, a váltóáramú generátorról a "+B" vezetéket, rövidzárlat ellen védeni kell. g) a váltóáramú generátor külső gerjesztése nem engedhető meg. Ilyen beavatkozás a félvezetők meghibásodását jelentené; h) a töltést ellenőrző lámpa meghibásodott égőjét azonnal ki kell cserélni, különben nincs biztosítva a váltóáramú generátor megfelelő gerjesztése. Az égő kicserélésekor ügyeljünk, arra hogy a megfelelő teljesítményű égőt helyezzük be (2W/12V)i) ügyelni kell a kapcsok tökéletes csatlakoztatására, valamint a váltóáramú generátor és a szabályozó tökéletes testcsatlakozására) a váltóáramú generátorszellőző nyílásokkal van ellátva. A gépkocsi mosásakor ügyeljünk rá, hogy a tisztítóanyag a nyílásokba ne kerüljön be

Önindító

Az önindító feladata, hogy a jármű beindításakor felhasználja az akkumulátorban tárolt indítóáramot és ennek segítségével megforgassa a főtengellyel összeköttetésben álló fogaskoszorút. Ennek köszönhetően megindulnak a motorban a szokásos folyamatok, így a motor járni kezd. Az önindító feltalálása előtt kurblit használtak a járművek indításához.

Az otthoni diagnózis számos szempontból igazán hasznos lehet, ráadásul meglehetősen egyszerű. Kézi váltós jármű esetében nyomjuk le a kuplungot, automataváltós gépkocsi esetében pedig állítsuk a váltót üres- (N) vagy parkoló állásba (P). Ezt követően kapcsoljuk fel a fényszórókat és figyeljük a fényerejüket. Ha néhány másodpercen belül elhalványulnak, az azt jelzi, hogy az akkumulátor merült le. Töltsük fel és a probléma megoldódik.

Ha nem halványul a fényerő, próbáljunk meg indítózni. Ha a fényerőben ekkor sem történik változás, és nem teker a motor, akkor az áram nem jut el az önindítóig, így a hiba nem az önindítóban van. Ha azonban indításkor azt látjuk, hogy a fényerő elhalványul, de mégsem halljuk, hogy tekerne a motor, akkor valóban az önindító hibásodott meg és megtaláltuk a probléma okát.