Gumicsere, javítás, értékesítés

A gumiabroncs szerepe, funkciói

A gumiabroncsok biztosítják a kapcsolatot a gépjármű és az út között, részt vesznek a hajtó- és fékezőerő továbbításában, az út egyenetlenségeinek a kiegyenlítésében, meghatározzák autónk kormányozhatóságát, úttartását, tapadását. Így nagy mértékben tőlük függ az autó biztonságos vezethetősége és a kényelmes utazás, ezért semmiképp sem szabad elhanyagolni őket.

A gumiabroncs felépítése, szerkezete

Bár kívülről nézve nem látszik, de az abroncs nem csak gumiból áll. A szilárdság növelése érdekében gumiba ágyazott többféle acél- és textilbetét erősíti.
A fő részei a következők:
  1. Belső réteg Légzáró, szintetikus gumiborítás, a karkasz belső védő rétege. Tömlő nélküli gumiabroncsnál a fő szerepe a levegő tartása.
  2. Karkasz Szövetbetét, mely vékony, párhuzamosan futó, gumiba ágyazott textil szálakból készül. Ezek a szálak adják az abroncs vázát és képesek a nyomásnak ellenállni.
  3. Perem Kapcsolatot biztosít a keréktárcsa és a gumiabroncs többi része között. A gyorsító-, illetve a lassító-nyomatékot közvetíti a tárcsától a futófelületig, viseli és átadja a terheléseket.
  4. Peremhuzalkarika Gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton. Akár 1800 kg súlyt is elbír károsodás nélkül.
  5. Oldalfal Biztosítja a kapcsolatot a futófelület és a peremrész között. Rugalmasságával elnyeli az útfelületről érkező rezgések egyrészét.
  6. Merevítő övek A legtöbbször acél szálakból felépülő övek körbefutnak az abroncs felső zónájában, és a futófelület stabilitását biztosítják: Megfelelően merevnek kell lenniük ahhoz, hogy meg tudják tartani az abroncs méreteit bármely körülmény közepette is. Keresztirányban is megfelelő merevséggel kell rendelkezniük, hogy ellen tudjanak állni a kanyarban ébredő erőknek. Ugyanakkor függőleges irányban rugalmasnak kell lenniük, hogy az útfelület egyenetlenségeiből származó rezgéseket elnyeljék. A kettő vagy több öv szorosan illeszkedik egymáshoz és körülbelül 60 fokos szöget zár be.
  7. Futófelület Az abroncs mintázott része, mely a talajjal érintkezik Minden körülmények között tapadnia kell az úttesthez, ellen kell állnia a kopásnak és a lehető legkevésbé szabad csak felmelegednie.

A gumiabroncs fajtái

Téli gumi

Hóban, fagyban és latyakos időben, amikor a vezetés körülményei jelentősen romlanak, biztonságos célba jutásunk legfontosabb feltétele a megfelelő téli gumik használata. A nyári gumi 7C alatti hőmérsékleten megkeményedik, ezért még száraz út esetén is jelentősen veszít a tapadóképességéből, könnyen megcsúszik. A téli gumi a speciális alapanyagának köszönhetően hideg időben is rugalmas marad, így nagyobb mértékű tapadást biztosít, jelentősen csökkenti a fékutat. Futófelülete erősen tagolt, a mintaárkok mélyebbek és szélesebbek, így jobb a kapaszkodóképessége. A körbefutó és a haránt irányú barázdák segítik a vízelvezetést, megakadályozzák a vízenfutást, így javítják az úttartást.

Nyári gumi

Joggal gondolhatnánk, hogy amelyik gumiabroncs jó a téli csúszós, latyakos utakra, az megfelel a nyári körülmények között is. Ez azonban nem így van. A téli gumiabroncs hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik nyáron, mint fordítva. A téli gumik nyáron nem csak zajosabbak és gyorsabban kopnak, hanem a fékhatás is rosszabb lehet.

Négyévszakos gumi

Kényszermegoldásnak számít, mivel sem a téli gumi, sem a nyári gumi tulajdonságait nem érik el 100%-osan. Akkor válasszunk ilyet, ha a téli rossz időben kevesebbet autózunk, és rövid távon, nem túl nagy sebességgel közlekedünk. Leginkább a havas utakon teljesít rosszul, ezért ott érdemes használni, ahol a hideggel nem jár együtt a havazás.